Buitenwerk op niveau

TTO Alverna.jpeg

In natuurgebied Alverna realiseerden Landschap Noord Holland en de Hartekamp Groep samen een schuur van waaruit mensen met een verstandelijke beperking allerlei klussen gaan uitvoeren in bossen, parken en tuinen.

Landschap Noord-Holland beheert diverse terreinen in de binnenduinrand, van eeuwenoude buitenplaatsen tot botanische hooilanden. Deze terreinen vragen veelal om arbeidsintensief beheer, met veel handwerk. Heel geschikt werk voor de cliëntengroep Team Tuinonderhoud en Natuurbeheer (TTN) van de Hartekamp Groep. Een bestaande schuur moest daarvoor nog wel aangepast worden. Zo werd de vloer geïsoleerd en afgewerkt met als resultaat een aangenaam binnenklimaat. Een extra raam werd geplaatst om meer daglicht binnen te krijgen. Een nieuwe roldeur werd gemonteerd. Ook kregen de deelnemers nieuwe werkmaterialen én werkkleding.

Met de nieuwe schuur heeft het team nu een veilige en comfortabele uitvalsbasis voor alle werkzaamheden. Dagelijks zijn hier nu 10 tot 12 deelnemers met een verstandelijke beperking aan het werk, samen met hun begeleiders en vrijwilligers. Stichting SFO gaf voor het project financiële ondersteuning.