Dromen over spelen in jouw favoriete team

SFO eredivisie.png

Welk kind wil niet voetballer worden in zijn of haar favoriete team? Voor de meeste kinderen is dat natuurlijk niet haalbaar. De Bijzondere Eredivisie wil het voor kinderen met een beperking toch mogelijk maken dat die droom wel uitkomt.

Vanaf seizoen 2019/2020 hebben verschillende Nederlandse betaald voetbalclubs een G-team, een voetbalteam voor kinderen met een handicap. Deze teams spelen in de Bijzondere Eredivisie, een competitie op nationaal niveau. Er wordt 8 tegen 8 gespeeld op een half veld. Een wedstrijd duurt 2 x 15 minuten met een rust van tien minuten. Op dit moment zijn de volgende clubs aangesloten bij de Bijzondere Eredivisie: SC Heerenveen, ADO Den Haag, SC Cambuur, Go Ahead Eagles, FC Groningen, De Graafschap, Excelsior Rotterdam, FC Emmen, VVV-Venlo, NEC Nijmegen, Ajax,  AZ en NAC Breda.

De Bijzondere Eredivisie is een initiatief van Stichting het Gehandicapte Kind. De KNVB is betrokken bij de opzet van de competitie. Het project heeft een eigen website (www.bijzondere-eredivisie.nl). Stichting SFO verleende een financiële bijdrage.