• Muziek maken en bewegen gaan hand in hand

DSC_0188.jpg

Het Innovatielab van ’s Heeren Loo Apeldoorn schafte met steun van Stichting SFO een muzikale bewegingstool aan met de fraaie naam Symphonic eMotions. Gebruikers kunnen door bewegingen met hun handen en armen allerlei klanken oproepen en zo als het ware hun eigen ‘symfonie’ componeren. Het Innovatielab wil met de inzet van deze tool meer zicht krijgen op de vraag of het mogelijk is om de kwaliteit van leven van mensen met een beperking te verbeteren via beweging en muziekcreatie.

Symphonic eMotions werd vooral ingezet in het muziek- en dansonderwijs. In overleg met het Innovatielab en vijf andere zorginstellingen werd een prototype ontwikkeld voor mensen met een verstandelijke beperking. Mitzy Kieffer van ’s Heeren Loo: “Voor mensen met een ernstige en/of meervoudige beperking is de impact van muziek en beweging op hun kwaliteit van leven heel erg groot. Ze kunnen zich niet of nauwelijks zelfstandig voortbewegen of verstaanbaar maken. Ook kun je hen meestal niet op cognitief niveau aansporen. Met muziek is dat wel mogelijk. Al bij de eerste tonen komen mensen spelenderwijs in beweging. Die beweging is super belangrijk. Minstens zo belangrijk is dat ze zelf de dirigent van hun symfonie zijn. Ze zijn niet afhankelijk van anderen, maar hebben zelf de regie in handen. Hoe heerlijk is dat! We wilden heel graag iets ontwikkelen dat juist geschikt is voor mensen die moeite hebben om zich verstaanbaar te maken en die motorisch beperkt zijn.”

Met hulp van Stichting SFO werd de bewegingstool Symphonic eMotions aangekocht. Deze is inmiddels door het Innovatielab uitgebreid getest op de content, op het gebruiksgemak en ook op de effecten die het heeft op de gebruikers. Met enkele aanpassingen is het prototype nu klaar voor de markt. Volgens manager Johan Elbers van het Innovatielab zijn de eerste ervaringen verbluffend: “Zodra de tool werd aangezet, voelde de deelnemer zich meteen uitgenodigd om te bewegen en dansen. Gebruikers hadden enorm veel plezier, waren zichtbaar ontspannen en helemaal ‘in control’. Als Innovatielab gaan we de opgedane kennis en ervaringen nu delen met de sector.”

Op de foto zie je Lian Ruiken aan het werk met een bewegingsagoog. Mitzy: “Normaal gesproken is er iedere week zo’n één-op-één sessie mét therapeute. Liever nog wil je iedere dag beweging, maar dat is met een bewegingsagoog financieel niet haalbaar. De reikwijdte voor het werk van de agoog wordt met deze tool een stuk groter. Als deze eenmaal is ingesteld, kan Lian er dagelijks mee aan de slag. En dat betekent: heel veel plezier, bewegen, én grip op de eigen mogelijkheden!”