• Sailwise

sailwise_3_2017.jpg
    'Meer dan alleen genieten'
    Al 40 jaar is SailWise in ons land de enige aanbieder van meerdaagse watersportactiviteiten voor mensen met een beperking. Jaarlijks bezoeken zo’n 1.400 mensen de vier volledig aangepaste en rolstoeltoegankelijke accommodaties.

Directeur Menne Scherpenzeel: “En dat aantal stijgt nog steeds. We willen dat iedereen op zijn eigen wijze kan genieten van een onvergetelijke ervaring op het water. We bieden zwerftochten over het IJsselmeer en het Wad met de tweemastklipper Lutgerdina. Met de catamaran Beatrix zeilen we op de Friese meren. In ons watersportcentrum It Sailhûs in Elahuizen kunnen bezoekers heerlijk genieten. Op het eiland Robinson Crusoe bij Loosdrecht kunnen mensen een mix van kleine watersporten beoefenen.”

Watersporten met SailWise is meer dan alleen genieten op het water. Menne: “Zeker. Door actief te zijn op het water kan iedereen, ongeacht de mate van beperking, weer een gevoel van zelfstandigheid, eigenwaarde en onafhankelijkheid ervaren. Bij SailWise word je aangesproken op wat je nog wel kunt. Met de juiste aanpassingen is het voor iedereen mogelijk om te (leren) watersporten. Al onze deelnemers zijn het er over eens: SailWise laat je boven jezelf uitstijgen en doet je je beperking vergeten.”

Activiteiten
    SailWise beschikt over vier volledig aangepaste en rolstoeltoegankelijke accommodaties. Mensen met een beperking kunnen zich individueel inschrijven voor een groepsreis. Daarnaast organiseert SailWise watersportactiviteiten voor groepen, zoals revalidatie-instellingen, speciaal onderwijs en zorginstellingen.

Stichting SFO ondersteunde het goede werk van SailWise met een donatie. Menne: “Met die donatie hebben we een aantal projecten en activiteiten kunnen realiseren. Het hielp enorm om het oude Kaaspakhuis van Elahuizen te ontwikkelen tot een volledig toegankelijk watersportcentrum voor mensen met een handicap: It Sailhûs. Met de donatie van SFO hebben we de entree, het terras om het gehele gebouw, de steigers en de renovatie van de gevel aan de voorkant, van het zogenaamde Commandeurshuis, kunnen financieren. Daarnaast konden we dankzij de donatie van SFO in 2016 en 2017 de meerkosten financieren van onze groepsreizen voor mensen met een ernstige verstandelijke beperking op onze catamaran Beatrix.”

Het allerbelangrijkste is dat de vrijwilligers van SailWise én natuurlijk deelnemers blij zijn. Menne: “We krijgen altijd hartverwarmende reacties. Een van onze deelneemsters schreef na afloop ‘tijdens deze vakantie kan ik thuis even vergeten’. Daar doen we het voor!”

Meer
     sailwise-2.jpg