• Theeschenkerij ’t Rectoraat

trectoraat-1.jpg
    Sinds maart 2015 kent Udenhout een nieuwe, inmiddels goedlopende horecazaak; Theeschenkerij ’t Rectoraat. De theeschenkerij is gevestigd in het oude rectorhuis van Stichting Vincentius, dat deel uitmaakt van ASVZ, een zorgorganisatie voor mensen met een verstandelijke beperking.

De Theeschenkerij wordt gerund door cliënten van ASVZ. Zo’n twaalf mensen maken in de professionele keuken de lekkerste gerechten klaar, bedienen in het restaurant, zorgen voor schone vaat én maken, als de gasten weg zijn, alles weer netjes schoon. Een van de medewerkers is de 30-jarige Kenneth Bronneberg. Kenneth heeft naar eigen zeggen ‘soms moeite heeft met contact maken’. Daar merken we overigens tijdens het gesprek weinig van. Zijn begeleidster Corianne van Horssen: “Op dat vlak leert Kenneth juist door dit werk enorm veel bij. Als collega’s zien we ook de vele kwaliteiten waardoor hij juist zo geknipt is voor dit vak; zijn zelfstandigheid, leergierigheid, nauwkeurigheid. We kijken naar mogelijkheden!”

DSC_0142.JPG
    Vrijwel iedere dag is Kenneth in ’t Rectoraat aan het werk. Op de vraag welk gerecht hij en zijn collega’s het vaakst moeten bereiden en serveren, hoeft hij niet lang na te denken; het Twaalfuurtje. Drie boterhammen belegd met kroket, kaas en spiegelei. De prijs: € 5,50.

De Theeschenkerij loopt goed. Vele mensen weten de weg te vinden naar het restaurant. In de zomer zit ook het prachtige tuinterras regelmatig vol. Theeschenkerij ’t Rectoraat is dagelijks geopend van maandag t/m vrijdag van 10.00 tot 16.00 uur, op zaterdag van 11.00 uur tot 16.00 uur. Meer informatie op facebookpagina: https://www.facebook.com/theeschenkerijudenhout .

De Theeschenkerij draagt er aan bij dat mensen met een verstandelijke beperking echt mee kunnen doen binnen onze samenleving. Het initiatief is gevestigd in een pand waarvan Stichting SFO eigenaar is. Zorginstelling ASVZ/Vincentius is huurder én exploitant van de schenkerij. SFO financierde de inrichting van het pand tot theeschenkerij en draagt jaarlijks bij met een donatie voor de dagbesteding.
     trectoraat-2.jpg