• Bewoners DBuren blij met herstart dagbesteding

28 mei 2020
    DBuren optreden rappende oma's.PNG

Bij wooninitiatief DBuren in de Apeldoornse wijk Zonnehoeve gaat 1 juni de vlag uit. Enkele jongvolwassen die er wonen, mogen dan weer starten met hun dagbestedingsactiviteiten.

DBuren biedt woonruimte én begeleiding aan 9 jongvolwassenen met een verstandelijke of meervoudige beperking. Iedere bewoner heeft een eigen volwaardig appartement en kan daarnaast genieten van de gezamenlijke woonkamer, keuken en tuin. Zorg en begeleiding is geregeld via persoonsgebonden budgetten.

Voor de 9 bewoners waren de maatregelen in verband met de Coronacrisis zwaar. Maddi de Munnik, een van de initiatiefnemers: “De bewoners zijn al vanaf 17 maart permanent thuis zonder externe dagbesteding, terwijl dat nou juist zo belangrijk voor hen is. Hun hele dagelijkse structuur valt weg. Bovendien moet het kleine begeleidingsteam alle zorg opvangen en ook nog tijd vinden voor individuele aandacht per bewoner. Het team heeft er alles aan gedaan om de bewoners door deze periode heen te begeleiden. Een zeer vermakelijk hoogtepunt was eind april een optreden van ‘de rappende oma’s’. Een aantal bewoners ziet er naar uit dat ze begin juni weer voorzichtig kunnen starten met dagbesteding in aangepaste vorm.”

DBuren is opgezet door de ouders van de bewoners. Stichting SFO steunde het initiatief met een bijdrage voor de inrichting van het huis.