• Huiskamercafe De Baan krijgt compleet nieuwe look

Huiskamer Cafe.JPG
    In Haarlem kon Stichting De Baan dankzij de financiële steun van fondsen een nieuwe keuken realiseren in de ruimte voor dagbesteding. Directeur Jony Meekel: “We kozen voor stevige, duurzame houten meubels, gemaakt door een organisatie waar mensen met een beperking werkzaam zijn. Door de aanwezigheid van de keuken met counter krijgt de ruimte een sfeervoller karakter. Tegelijk is de hele indeling veel praktischer. Voor een kopje koffie of iets uit de koelkast hoef je niet meer naar een andere ruimte. Een afwasje kan ook prima op dezelfde plek gedaan worden.”

Op doordeweekse dagen wordt het huiskamer café gebruikt voor dagbesteding voor mensen met een verstandelijke beperking. Jony: “Op dit moment zijn cliënten van de dagbesteding al actief met het bakken van taart voor de maandelijkse buurt koffieochtend. De cliënten serveren dan hun taart en maken een praatje. Op die manier ontstaan kleine contactmomenten met buurtbewoners. Ook kunnen buurtbewoners cadeau artikelen kopen die door de cliënten zijn gemaakt. Een deel van de cliënten leert in de nieuwe keuken stapsgewijs om alle verschillende soorten koffie te bereiden met de nieuwe koffiemachine. Bezoekers hebben de keuze uit meerdere varianten, zoals de populaire latte macchiato.”

Het Coronavirus vraagt hier en daar flexibiliteit en geduld. Zo mochten buurtbewoners tijdelijk niet in de dagbestedingsruimte ontvangen worden. Jony: “We hopen natuurlijk dat dat in nabije toekomst wel weer kan. Het is zo belangrijk dat onze cliënten en buurtbewoners elkaar in een ontspannen sfeer kunnen ontmoeten.”

Profiteren op doordeweekse dagen overdag vooral de cliënten van de dagbesteding en buurtbewoners van de nieuwe keuken, in de avonduren en het weekend kan de ruimte ook benut worden voor buurtactiviteiten, zoals de maandelijkse muziekavond of een vergadering van de wijkraad. Jony: “Ook is de ruimte in de avond en weekend in gebruik voor vrijetijdsactiviteiten voor mensen met een verstandelijke beperking, zoals het internetcafé. Maar ook een borrel van ontmoetingsgroep GayOkay (voor LHBT-ers met een verstandelijke beperking) vindt hier bijvoorbeeld plaats op een zondagmiddag. Daarnaast is de ruimte zeer geschikt voor scholingsavonden voor onze vrijwilligers. We zijn allemaal heel blij met de nieuwe ruimte. Super dat Stichting SFO een bijdrage van € 5000,00 leverde om het project mogelijk te maken.”
    Meer informatie: www.stichtingdebaan.nl
     De bar in aanbouw.jpg