• Tien winnaars Special Media Awards 2020.

winnaars special media awards 2020.jpg

Op 10 november werden tien winnaars bekend gemaakt van de Special Media Awards 2020, de landelijke prijzen voor mensen met een verstandelijke beperking die zelf media maken. De bijzondere uitreiking vond plaats in een live uitzending op Youtube. De tien winnaars werden eerder deze week thuis verrast met hun winst. De vakjury was onder de indruk van de positieve en professionele manier waarop zij sociale media inzetten. De uitreiking, in de Week van de Mediawijsheid, is een initiatief van zorgorganisatie Amerpoort.

Initiatiefnemer Sonja Heijkamp: “De Special Media Awards staan in het teken van een leuk online leven voor mensen met een verstandelijke beperking. Dat kan alleen als je toegang hebt tot internet, de risico’s kent, de kansen van media kunt benutten en ondersteuning krijgt als je dat nodig hebt. Soms komen jongeren met een licht verstandelijke beperking juist op een negatieve manier in het nieuws als het gaat om sociale media. Het extra kwetsbare en de risico’s worden uitgelicht. Met de Special Media Awards geven wij samen met partners uit de gehandicaptenzorg en de media op een positieve manier aandacht aan de meerwaarde van media. Zo laten we zien dat er ook veel mensen zijn die over een flinke dosis digitale vaardigheden beschikken en een inspiratie zijn voor anderen.”

De Special Media Awards kwam tot stand mede door een financiële bijdrage van Stichting SFO.