• Zwemclub Plons

plons-1.jpg
    Iedereen wil lekker kunnen plonsen!
    Bij Zwemclub Plons in Son en Breugel kunnen mensen met een meervoudige beperking veilig zwemmen. Er is altijd toezicht en de voorzieningen zijn helemaal op maat gesneden. Plons maakt gebruik van het zwembad van de Emiliusschool. Het water is met 33 graden Celsius heerlijk warm. In de kleedruimtes en in het zwembad zijn alle noodzakelijke voorzieningen, waaronder tilliften, douchebrancards en drijfmaterialen, zoals banden en zwempijlen. De leden van Plons zijn cliënten van SWZ-Zonhove en leerlingen van de Emiliusschool in Son en Breugel: kinderen en jong-volwassenen met een meervoudige beperking waarvoor zwemmen een fijne hobby is. Plons is een activiteit van de Eindhovense afdeling van KansPlus-Sien. De club mag het zwembad en de materialen kosteloos gebruiken.

plons-3.jpg

Voor Marijke Blom, moeder van een spastische zoon, is Plons een uitkomst. Marijke: “Steven geniet heel erg van het zwemmen en van de bewegingsvrijheid die hij in het warme water heeft. Plons is al een aantal jaren een hechte club, de zwemmers maar zeker ook de begeleiders hebben heel veel plezier met elkaar. Zo’n voorziening is enorm belangrijk. Voor mensen met een beperking is het nog vaak lastig om te sporten. Lang niet alle sportgebouwen en zwembaden zijn toegankelijk genoeg en er zijn niet altijd mensen aanwezig die je kunnen helpen. Als je zo afhankelijk bent van een rolstoel, last hebt van epilepsie of van zintuiglijke beperkingen is het heerlijk om te zwemmen en vrij te kunnen bewegen in lekker warm water. Voor mij en voor veel ouders met mij is het bovendien een fijne manier om iets gezelligs met mijn gehandicapte kind te doen. We vinden het geweldig dat er fondsen zijn die ons helpen om dit mogelijk te maken.”

Stichting SFO ondersteunde zwembad Plons bij de aanschaf van een douchebrancard, waarmee zwemmers in en uit het water getild kunnen worden.

Meer informatie: www.zwemclubplons.nl
     plons-2.jpg