Bente een week lang op Safari.

SFO BENTE WEEKJE VILLA PARDOES.png

Wekelijks verblijft er in minimaal één van de 12 themahuisjes van Villa Pardoes een gezin met in hun midden een kind met een verstandelijke beperking. Onlangs mocht het gezin van de 11-jarige Bente  een week lang in het door SFO ‘geadopteerde’ huisje Safari verblijven. Hieronder hun ervaringsverhaal.

“Een onvergetelijke vakantieweek in Huisje Safari van Villa Pardoes. Onze dochter Bente is een meisje van inmiddels 11 jaar. Een aantal maanden na haar geboorte is een zeldzame chromosoomafwijking bij haar gevonden. Bente is verstandelijk beperkt. Ze praat niet en heeft een zeer hoge pijngrens. 1,5 geleden is er ook plotseling epilepsie bij haar geconstateerd. Bente loopt niet zelfstandig, waardoor ze veel tijd in haar rolstoel doorbrengt.

Dr. Schieving - haar kinderneuroloog van het Radboud UMC - heeft ons tijdens een van de controle bezoekjes gevraagd of wij het fijn zouden vinden om een weekje in Villa Pardoes door te brengen. Dat vonden wij een heel leuk en attent idee en zeiden meteen: Ja leuk! Ik weet nog goed dat wij vorig jaar een heel leuk telefoontje kregen met het bericht dat wij waren uitgenodigd om naar Villa Pardoes te komen met het hele gezin. Bente heeft geen broertje of zusje maar wel twee hele lieve nichtjes Nayana en Senna. Bente ziet haar beide nichtjes 1x per jaar omdat zij in Jakarta wonen. Hoe fijn is het dan om deze week samen met Bente haar nichtjes, mijn zus Suzanne en haar man Erik in Villa Pardoes door te brengen.

Vanaf het moment dat we binnen kwamen werden we meteen heel gastvrij ontvangen door een van de vrijwilligers. We zijn heel erg warm onthaald. Nadat de eerste foto was genomen, hebben we een korte rondleiding door ons huisje “Safari” gekregen. Aan alles is gedacht om het ons zo comfortabel mogelijk te maken. Er was een hoog laag bed voor Bente met een omranding, een tillift et cetera. De slaapkamer waar Bente sliep was volledig in Safari-stijl met prachtige dieren aan de wand en mooie schilderingen op de muur. In Villa Pardoes zelf keek Bente haar ogen uit. Er waren wel wat prikkels maar Bente kan daar goed mee om gaan. Als het haar te veel wordt sluit ze zich hiervoor af; dan pakt ze haar iPad en speelt hier op haar manier mee. Voor Bente hadden we haar loop hulpmiddel mee - de ‘Zoef-Zoef ‘ - zodat ze toch op haar manier zelfstandig door de Villa kan bewegen. Bente is een vrolijk en een lief meisje. Ze heeft veel binnenpretjes en geniet van alles om haar heen. Naast de bezoekjes aan de Efteling, konden we tijdens deze week aan tal van activiteiten deelnemen.. Zo kwamen op maandag avond de clowns bij ons langs. Vanaf het moment dat ze ons huisje binnenstapten tot het moment dat ze weer verder gingen, had Bente een brede lach op haar gezicht. Ze heeft hier echt van genoten. Zo leuk om te zien! Bente kent de clowns van het ziekenhuis maar deze waren eigenlijk nog leuker. Ook wij hebben (met tranen) gelachen om hun grappen. In een woord geweldig!

Woensdagavond stond er een voetreflex massage gepland voor iedereen in het huisje. Bente was als eerste aan de beurt. Na een tijdje wennen, heeft ze heerlijk van de massage genoten. Ze was helemaal ontspannen. In de avond viel ze als een blok in slaap, zo voldaan was ze. We zagen gedurende de week volop vrijwilligers, stuk voor stuk allemaal zulke lieve mensen, die graag een praatje met je maken om o.a. Bente beter te leren kennen. Er wordt gezegd: Alles mag en niets moet; dat wordt door iedereen uitgedragen… Deze mooie en fijne ervaring bij Villa Pardoes zit in ons hart. Deze week gaan we nooit meer vergeten!”