• Buurtmarkt Maliskamp voorziet in een behoefte.

Manager Peter van Helvoort met stagiare Nena en medewerkster Jennifer.
    Alweer vijf jaar geleden opende Buurtmarkt Maliskamp haar deuren. Op het eerste oog een gewone buurtsuper, met de verse groenten en fruit keurig uitgestald voor de winkel en reclameborden die de dagaanbiedingen aanprijzen. Binnen vind je er alles voor de dagelijkse boodschappen, zoals brood, beleg, groenten, fruit, vlees, snoep en snacks.

Maar de Buurtmarkt is meer. Aan een lange stamtafel ontmoeten buurtbewoners elkaar bij een heerlijke kop koffie of thee, desgewenst met vers appelgebak. In de winkel werken 14 medewerkers onder begeleiding van medewerkers van Cello. We vragen Manager Peter van Helvoort hoe de winkel er op dit moment voorstaat. Peter: “We zijn tevreden, maar net als iedere ondernemer denken we ‘het kan altijd beter’. Het gaat goed met de vaste klanten. Populaire producten zijn de Hollandse aardbeien, worstenbroodjes, appelflappen en met oudjaar de appelbeignets. Kijk je heel zakelijk naar de omzet, dan voelen we als relatief kleine winkel wel wat druk. Maar dat beeld zie je door heel het land. Kijken we naar ons maatschappelijke doel dan gaat het goed. Onze winkel wordt gerund door mensen met een verstandelijke beperking. Zij worden daarbij begeleid door professionals van Cello. En in dat opzicht groeien we. Inmiddels bieden we werk aan 14 mensen, in totaal 8 fte. Zij vullen de schappen, bezorgen boodschappen en doen ook kleine klusjes in de buurt.”

Voortdurend kijkt Peter met zijn team hoe het werk optimaal afgestemd kan worden op de wensen en mogelijkheden van de medewerkers. Peter: “We vinden daar een steeds betere balans in. Afgelopen voorjaar hebben we er voor gekozen de openingstijden iets te veranderen. We gaan nu om 9.15 uur in plaats van om 9.00 uur open. Rond die tijd staren we ook met het inrichten van de winkel. De winkel gaat ook een uurtje eerder dicht, om 17.00 uur. Op deze manier kunnen de medewerkers de winkel nog beter op eigen kracht draaien én het geeft hen meer structuur. Je ziet gewoon dat dat hun arbeidsvreugde flink ten goede komt. Voor onze vaste klanten was dit allemaal wel even wennen, maar de meesten begrijpen het heel goed.”

Stichting SFO kocht het pand en verbouwde het naar de wensen van Cello. Het geheel wordt voor een normale huurprijs aan Cello verhuurd. In ruil voor de voortdurende exploitatie heeft Cello het recht jaarlijks een projectaanvraag ten behoeve van verstandelijk beperkten bij de stichting in te dienen ter grootte van de betaalde huursom.

Meer informatie over de Buurtmarkt
    De activiteiten én aanbiedingen van de Buurtmarkt zijn te volgen op Facebook: