Lekker koken met een app

SFO kookapp.png

In het project Kookapp werken de stichting Amerpoort, Reinaerde en Humanitas samen. Samen besloten ze een Kookapp te ontwikkelen voor mensen met een lichte tot matige verstandelijke beperking. Van hen wordt tegenwoordig verwacht dat ze zo zelfstandig mogelijk kunnen leven.  Maar vaak kunnen ze niet of zeer beperkt lezen, wat lastig is als je bijvoorbeeld een goede avondmaaltijd op tafel wilt brengen.  Je bent aangewezen op recepten die stap voor stap weergegeven worden met een pictogram en/of foto. Op dit moment is het aanbod op dat gebied heel beperkt.

In 2016 is speciaal de Kookapp ontwikkeld voor mensen met een licht verstandelijke beperking. De Kookapp is door cliënten van Amerpoort getest en zo’n 60% is blij met de app en wil hem graag blijven gebruiken. De app is gratis en werkt ook offline, zodat je hem in de winkel kunt gebruiken om boodschappen mee te doen.  De initiatiefnemers willen de app en de voordelen zo goed mogelijk onder de aandacht brengen bij de doelgroep en begeleiders. Dat doen ze aan de hand van drie video’s waarin cliënten vertellen over hun ervaring en uitleggen wat zelf (leren) koken hen oplevert. Een fotowedstrijd en de kookwedstrijd op 24 juni zorgden voor nog eens extra motivatie bij de gebruikers. De drie winnaars in de categorieën smaak, presentatie en hygiëne werden extra in het zonnetje gezet en waren apetrots. De aftermovie kun je bekijken op: https://www.youtube.com/watch?v=xwrTNgKR97k