• Samen spelen en leren in de Maatklas

SFO Stichting Maatklas kindje in schommel.jpg

Maatklas is een bijzondere klas voor kinderen met een ernstige handicap binnen een gewone basisschool. Leeftijdsgenootjes met en zonder handicap spelen en leren samen op school.
    In mei opende de Stichting Maatklas haar deuren in Heerenveen.

Op de school treffen we de 5-jarige Giada aan. Ze kan niet lopen en praten en heeft veel individuele aandacht nodig om nieuwe dingen te leren. Giada gaat nu 3 dagen per week naar de Maatklas. Voorheen ging ze naar een zorginstelling in Heerenveen met andere kinderen met een ernstige handicap. Bij Maatklas is ze elke dag in contact met leeftijdsgenootjes zonder handicap. Ook doet ze individuele activiteiten in haar eigen lokaal, er is ruimte voor rustmomenten en ze krijgt de verzorging die ze nodig heeft.

Giada’s favoriete moment van de dag is buiten spelen met de andere kleuters. Ze heeft een grote glimlach als ze bij hen in de nestschommel of in de zandbak zit. Initiatiefnemer van Maatklas Anneke Lautenbag is trots op het resultaat. “Kinderen merken op dat onze leerling anders is, ze vragen bijvoorbeeld: waarom is ze zo klein? Is ze al vijf? Maar waarom loopt zij nog niet? Ze stappen eigenlijk vanaf het begin al op ons af en nemen Giada helemaal op. Ze vragen ‘wil je met mij in de schommel? Mag ik haar duwen in de buggy? En een andere veelgehoorde opmerking is: ‘ik vind jou zo lief!’ Dat is toch geweldig om te horen!”
    Ook de moeder van Giada is enthousiast over de Maatklas. “Ze is hier op haar plek, ze is hier nog maar een paar weken, maar ze laat al zulke mooie sprongetjes zien”. De vader van Giada merkt ook mooie signalen op: ‘Ik heb het idee dat ze het leuk vindt om hier naartoe te gaan, want als we hier aankomen met de fiets trappelt ze met haar benen en dat doet ze altijd als ze iets leuk vindt”.

De Maatklas heeft nauw contact met de leerkrachten en samen bekijken ze per dag en per moment wanneer de leerlingen bij elkaar aan kunnen sluiten. Naast samen buiten spelen en de dag afsluiten, worden er regelmatig activiteiten in het lokaal van de Maatklas georganiseerd. In het nieuwe schooljaar start ook een tweede leerling in de Maatklas. Er is ruimte voor zes kinderen per dag.
     SFO Logo Stichting Maatklas.png

Stichting SFO leverde een financiële bijdrage in de opstartkosten.