• Werkatelier draait op volle toeren

Werkatelier Twan toont theezakje.jpg
    Nog geen twee jaar geleden opende aan het Heilig Hartplein in Best lunchroom EEHT haar deuren. Dagelijks komen hier vele bezoekers voor  een van de vele soorten thee, een stuk zelfgemaakte appeltaart of een heerlijk belegd broodje. Voor de aanvoer van al die lekkere spullen zorgt het naastgelegen Werkatelier.

Werkatelier en terras EEHT.jpg
    Net als in de lunchroom werken ook in het werkatelier mensen met een verstandelijke beperking. Zij worden begeleid door professionals vanuit Cello. Maria Bekkers, Manager Zorg & Dienstverlening: “De combinatie van lunchroom en werkatelier is heel interessant voor deze doelgroep. Ze kunnen hier hele zinvolle werkzaamheden uitvoeren. Voor de een is dat werk waarbij hij of zij veel contact met klanten heeft. Voor de ander is het werk met veel herhaling en zo weinig mogelijk prikkels. We hebben het allemaal! Als iemand afwisseling wil, kan hij zowel in de bediening als in de productie meedraaien.”

Wie het werkatelier bezoekt, ruikt meteen de geur van verse theeblaadjes. Om je heen zie je rustige werkplekken waar medewerkers volop bezig zijn thee af te wegen en in te pakken in allerlei verschillende verpakkingen, zoals theezakjes en potjes. De afgelopen twee jaar is de aanpak steeds verder geprofessionaliseerd. Maria: “Nieuw is dat we samen met een grote theeleverancier, Peeze, een eigen theelijn hebben opzet; de EEHT specialTEA. We hebben drie soorten: zwart, wit en groen. Deze thee verrijken we zelf met diverse specerijen die we ook per seizoen weer variëren. Elke thee heeft zo zijn eigen identieke smaak.”

EEHT SpecialTEA.jpg
    Het werkatelier is, net als lunchroom EEHT, een initiatief van Cello. Stichting SFO verstrekte voor beide projecten een missiegerelateerde lening. Het gaat om rentedragende leningen, waarbij een deel van de betaalde rente weer wordt terugbetaald aan Cello op basis van een projectaanvraag. Een van de twee leningen wordt na een bepaalde periode van functioneren van het project kwijtgescholden.