• Wooninitiatief Elzeneindhuis / Slowcare

DSCN5345.JPG

Een plek midden in de samenleving.

In de prachtige, groene wijk Ruwaard in Oss ligt het Elzeneindhuis, een kleinschalige woon- en dagbestedingsplek. In drie geschakelde woningen wonen in totaal 24 mensen met een (ernstige meervoudige) beperking.

Initiatiefnemers van het project zijn Lucian en Ingeborg van Heumen. Ingeborg: “Wij zijn zelf de ouders van een lieve bijzondere dochter Eline van 25 jaar. Eline is ernstig meervoudig gehandicapt en volledig verzorgingsbehoeftig. We hebben niet alleen door Eline, maar ook door ons werk, heel veel ervaring opgedaan met de zorg voor deze  kwetsbare groep mensen. We willen voor deze mensen een warm en veilig thuis creëren met alles wat daarbij hoort: liefde, rust, geborgenheid en persoonlijke aandacht.”

Om het doel te realiseren is zelfs een aparte organisatie opgericht, Slowcare. Lucian: “We voldoen uiteraard aan alle wettelijke eisen. Maar het belangrijkste is dat bij ons niet het zorgsysteem staat centraal, maar de mens. SlowCare staat voor een unieke kleinschalige, duurzaam gebouwde woonvoorziening met zorg en dagbesteding op maat, in een helende omgeving. Deze groep mensen leeft door hun beperkingen in een kleine wereld. Dus moet die kleine wereld zo fijn en warm mogelijk gemaakt worden.”

Die gedachte is op vele manieren in het concept uitgewerkt. Ingeborg: “Dat zit bijvoorbeeld in privacy. Iedere bewoner heeft een eigen studio van zo’n 35 à 40 m2, met een eigen badkamer, pantry en een apart zit/slaapgedeelte. Ouders en naasten vinden zo wat meer privacy om even samen te zijn met hun kind. In het gebouw is gezorgd voor veel daglicht, veel groen, natuurlijke materialen, de juiste akoestiek en een ruime vormgeving. Een vriendelijke natuurlijke omgeving heeft een positief effect op het verlagen van het stressniveau van bewoners en medewerkers. Ook besteden we veel tijd aan samen met aandacht en plezier koken en eten. Een heel belangrijk dagelijks ritueel!”

elzeneind keuken.jpg
    Door de U-vormige bouw is er een open verbinding met de prachtige belevingstuin. Lucian: “Voor onze bewoners is die tuin in feite dé wereld. Normaal begaafde mensen gaan de hele wereld over, maar deze groep heeft een beperkt gebied. Dan moet dat gebied wel top zijn. Onze tuin nodigt niet alleen bewoners uit, maar ook de buren. In die buurt halen we ook lege flessen op en we bezorgen regelmatig de buurtkrant.”
    Het Elzeneindhuis biedt naast drie woningen ook enkele ruimten voor dagbesteding, een oefenruimte voor de fysiotherapeut en een therapeutisch zwembad. Lucien: “De meeste bewoners maken gebruik van de dagbesteding. Daarnaast is er in de dagbesteding ruimte voor nog eens 8 tot 12 mensen van buitenaf. Dit is een bewuste keuze om de integratie te bevorderen.”

Vanuit heel het land, ook vanuit het Ministerie van VWS, is veel belangstelling voor die vernieuwende concept. De initiatiefnemers willen hun opgedane ervaring en kennis daarom graag delen.

Voor de inrichting van deze zorgvoorziening leverde de Stichting SFO een financiële bijdrage van € 50.000. Volgens Lucian van Heumen is die steun ‘zeer welkom en absoluut noodzakelijk geweest om dit mooie initiatief van de grond te krijgen”’ .