• Alles is mogelijk bij De Kleine Duiker

de-kleine-duiker-1.jpg
    De Kleine Duiker is een zeer veelzijdige recreatieboerderij aan de rand van Barendrecht. De naam 'De Kleine Duiker' verwijst naar de eeuwenoude, historische watergang die langs het landgoed stroomt.

Volgens projectleider Auke Schenk is alles mogelijk bij De Kleine Duiker: “De boerderij is een prachtig start- en eindpunt van wandel-, fiets- en kanotochten door de Zuidpolder. Op de boerderij zelf kunnen bezoekers de vele dieren aaien, de vlindertuin en het landbouwmuseum bezoeken, honing proeven in de imkerij en hun paard stallen... Het kan allemaal! Het hele jaar organiseren we ook nog tal van activiteiten zoals een Paasfeest, de Kerstmarkt, het schaapsscheerfeest, Kiwani’s Kinderfeest, Duizendsoortendag en Oogstfeest.”

De Kleine Duiker heeft een recreatieve, educatieve en maatschappelijke doelstelling. Auke: “Heel belangrijk is dat we ook een zinvolle dagbesteding bieden aan mensen met een beperking. We zijn een erkend leer- werk- en stagebedrijf en een erkende ANBI-instelling. Ons team bestaat uit vier vaste krachten, zo'n zestig vrijwilligers en twintig cliënten van Humanitas DMH. Zij helpen mee met de verzorging van de dieren, het onderhoud van gebouwen en machines, werkzaamheden op het land, de organisatie van evenementen, de verkoop in de kantine, het verzorgen van planten in de moestuin en in de vlindertuin.”

Aanleg educatieve ronde
    In 2017 ontstond bij de leiding van De Kleine Duiker de wens om de aantrekkelijkheid en informatievoorziening voor bezoekers te verbeteren. Auke: “En tegelijk wilden we de werkgelegenheid voor mensen met een verstandelijke beperking uitbreiden. We startten met de aanleg van een educatieve ronde op de boerderij. Die ronde biedt kinderen, ouders en begeleiders een interactieve ontdekkingstocht over ons terrein. Spelenderwijs maken mensen kennis met onze rijke schakering aan dieren, landbouwwerktuigen en fauna. Mensen wandelen langs alle flora en fauna op de boerderij. Daarbij krijgen ze informatie over herkomst, soort, voeding en gebruik. Het project zorgt voor een geweldige educatieve meerwaarde. Daarnaast zorgt het structureel voor 10 tot 12 extra werkplaatsen voor mensen met een verstandelijke beperking. Zij werken in de groenvoorziening, terreinonderhoud en dierenverzorging. Een aantal van hen krijgt zelfs een meer inhoudelijke rol als voorlichter en gids voor de bezoekers.”
     de-kleine-duiker-2.jpg

Stichting SFO stelde, in nauwe samenwerking met HandicalNL, voor het project een donatie ter beschikking van €32.617,00.